D baan.
o

Autoreset bestaat 20 jaar: “Kom maar op met de ritten, wij regelen het”

3.000 ervaren chauffeurs, 1.500 ritten per dag en 20 jaar op de teller: Autoreset staat al 20 jaar aan de top. Directeur Jasper den Haan en Logistiek Manager Jeroen Kogelman vertellen alles over de weg van het grootste chauffeursbedrijf van Nederland. Van ongekende schaalbaarheid en flexibiliteit tot de kracht van de ervaren generatie.

Autoreset is groot geworden in het verplaatsen van voertuigen voor leasemaatschappijen, autoverhuur- en dealerbedrijven. Hoe dit avontuur begon? In 1998, onder de naam Outstanding: arbeidsintermediair voor de ervaren generatie.

Directeur Jasper den Haan over de beginjaren: “Een van de oprichters van Outstanding had een groot netwerk in de automotive. De eerste klanten kwamen uit deze wereld. Onze chauffeurs, vaak 65-plussers, brachten leaseauto’s naar hun nieuwe eigenaren. Dat bleek een gat in de markt. Trailers werden namelijk steeds duurder en het vervoer duurde lang. Terwijl mensen hun nieuwe leaseauto de volgende dag al wilden hebben. Wij konden wel snel schakelen.”

Slimme zet, grote groei
Wat begon met een paar ritten, groeide uit tot een groot succes. Zeker als het bedrijf een cruciale stap zet: het combineren van ritten van meerdere klanten. “In het begin werkten we op uurbasis en verschilden de prijzen van ritten”, vertelt Jasper. “Door ritten van meerdere klanten te combineren, konden we opdrachten voor een vaste, scherpe prijs uitvoeren. Zo werd het nog makkelijker en aantrekkelijker voor klanten.”

Voortrekkersrol voor 65-plussers
De chauffeurstak groeit zo hard dat Outstanding besluit om een apart chauffeurslabel op te richten: in 2004 ziet Autoreset het levenslicht. Het bedrijf blijft werken met 65-plussers en speelt daarin een belangrijke voortrekkersrol. “Nu is het normaal om door te werken na je pensioen, maar toen moesten we dat echt nog uitleggen”, vertelt Jasper. “Wij zagen de kracht van de ervaren generatie. Het zijn betrouwbare en loyale mensen met veel ervaring en een ijzersterk arbeidsethos. Afspraak is ook echt afspraak.”

Digitale inhaalslag
Doorwerken na je pensioen is nu de gewoonste zaak van de wereld. Maar ook de ervaren generatie is volgens Jasper veranderd. “20 jaar geleden gingen mensen eerder met pensioen en waren ze minder fit en digitaal. Nu staan 65-plussers midden in het leven. Bovendien hebben ze op digitaal vlak een enorme inhaalslag gemaakt. De groep mensen die nu met pensioen gaat, heeft door corona geleerd om te werken op afstand. Dat hebben we heel snel zien veranderen. Een elektrische auto besturen of werken met onze app? Dat is nu een fluitje van een cent.”


Plannen met een tafel vol A4’tjes
Ook het plannen van ritten heeft een revolutie doorgemaakt. Logistiek Manager Jeroen Kogelman herinnert zich het nog goed. “In 2004 deden we zo’n 100 ritten per dag. We printten al deze ritten uit op A4’tjes en legden ze op een grote tafel. De ritjes die we konden combineren, nietten we aan elkaar. Dat is natuurlijk niet schaalbaar. Al snel besloten we een eigen planningsapplicatie te bouwen. Daarin waren we echt pioniers in deze branche.”

Van 100 naar 1.500 ritten per dag
Het resultaat van deze automatiseringsslag? Autoreset kan veel meer ritten aan. Op dit moment zo’n 1.500 per dag. Bovendien is de planningsafdeling ongekend flexibel. In bijna alle gevallen kan Autoreset binnen twee uur een chauffeur op locatie hebben. “We werken heel ad hoc”, vertelt Jeroen. “De meeste opdrachten komen een dag van tevoren binnen op ons hoofdkantoor in Hoofddorp. Maar ook op de dag zelf kunnen we in 99% van de gevallen direct schakelen. Onze applicatie berekent welke ritten we kunnen combineren. Vervolgens verstrekken onze planners de opdrachten aan chauffeurs.”

900 chauffeurs tegelijk op de weg
Deze logistieke puzzel vraagt om een sterk logistiek team. Jeroen: “Je moet je voorstellen dat we dagelijks zo’n 900 chauffeurs tegelijk op de weg hebben. We werken met een team van zo’n 14 planners van 07:30 tot 20:00 uur om iedereen op weg te houden. Dat kan hectisch zijn, maar juist die dynamiek maakt het zo leuk. Aan het eind van de dag geeft het een kick als het weer gelukt is.”

De wind mee
Autoreset blijft aan de weg timmeren. De volgende stap is al in de maak: het bedrijf werkt aan een nieuwe, grote automatiseringsslag. Jasper: “Met een geavanceerd platform maken we het onze chauffeurs en klanten nog makkelijker. De nieuwe software begeleidt chauffeurs straks door de hele dag. Alles wordt door het algoritme berekend. Daarnaast weten klanten straks precies waar een chauffeur zich bevindt en hoe laat de auto aankomt. Vergelijkbaar met de track & trace van een pakketje. We hopen begin 2025 te lanceren.”

Volgens Jasper heeft Autoreset de wind mee. “Dat zit ‘m in de combinatie van de vaste prijs, een grote groep ervaren chauffeurs, de stijgende vraag in de markt en slimme automatisering. Dat is altijd ons bestaansrecht geweest. En dat blijft zo. Door de vergrijzing, wordt de groep chauffeurs waaruit we kunnen putten bovendien alleen maar groter. Dus kom maar op met die ritten, we kunnen alles aan!”

Meer weten over Autoreset? Ga naar autoreset.nl